איך להתמודד עם הסלמה במצב הביטחוני

בימים של הסלמה במצב הביטחוני, אנחנו שוב מוצאות ומוצאים את עצמנו עם תחושות של פחד, דאגה וחוסר-ודאות. בו-זמנית תפקידנו כהורים לתווך את המצב לילדים ולילדות שלנו, תוך כדי ניסיון לשמור על השיגרה והשקט הנפשי שלהם/ן.

הנה כמה דברים שיסייעו לכם/ן:

היו אתן מקור המידע שלהם/ן – דאגו לכך שאת המידע לגבי המצב הילדים והילדות יקבלו מכן (במיוחד בגילאים הצעירים). אין צורך להכביר במילים. תארו את העובדות בצורה ברורה ועניינית.
אל תחשפו את הילדים והילדות לשידורים באמצעי התקשורת. אין צורך בכל הפרטים והפרשנויות, שרק מוסיפים לחרדה ולחוסר הוודאות. (ובכלל, נסו גם אתן להיחשף כמה שפחות. התעדכנו פעם-פעמיים ביום ולא יותר מכך).
אם בן/ת הזוג רגוע יותר לגבי המצב, תנו לו/ה להיות זה שמדבר עם הילדים/ות. ואם אתן זקוקות לעזרה – פנו לקבלת הדרכה.

שמרו על שגרה, ככל האפשר – ככל שאנחנו רחוקות יותר מהאיום, כך קל לנו יותר להקפיד על השיגרה. יחד עם זאת, גם אם יש איום של אזעקה, ניתן, למשל, לרדת לשחק מתחת לבית, כדי שבמקרה שתישמע אזעקה אפשר יהיה לחזור למקום מוגן ולתפוס מחסה.
חשוב שנצא עם הילדים והילדות החוצה ונהיה בתנועה. כבר הוכח שפעילות גופנית עוזרת בהפחתת המתח והחרדה ובהעלאת מצב הרוח.

 

עודדו שיתוף של מחשבות ורגשות – שאלו את הילדים/ות לגבי המחשבות והרגשות שלהם/ן. תנו לזה מקום, לגיטימציה ונסו להעניק להם/ן תחושת ביטחון. הימנעו ממשפט כמו "אין מה לדאוג" ובמקום זאת אמרו, לדוגמא, "זה באמת מפחיד. אבל יש לנו צבא שמגן עלינו/האזעקה שומרת שנגיע למקום בטוח".
זכרו שבגילאים הצעירים הביטוי לתחושות יכול לבוא לאו דווקא במילים, אלא בשינוי התנהגות או בביטוי פיזי אחר (למשל, בריחת שתן). קבלו זאת בהבנה.

נסו לחשוב עם הילדים/ות מה יכול לעזור להם/ן – בגילאים הצעירים יותר, אפשר ליצור יחד דמות או מגן, שמעניקים לילד/ה את התחושה של מוגנות.

טפלו בעצמכן – ככל שאנחנו נרגיש רמה גבוהה יותר של לחץ או חרדה מהמצב, כך התחושה הזו תעבור לילדינו. בנוסף, רוב הסיכויים שלא נהיה פנויות כדי להיות שם עבורם/ן.
לפני שנדאג להם/ן, חשוב שנמצא את הדרך גם לדאוג לעצמנו. חשוב שנישן טוב, נאכל בריא, נדבר על זה עם חברה/אשת מקצוע, ונעשה מה שיכול לעזור לנו להישאר רגועות (קריאת ספר, מדיטציה, נשימות, כד').

מאחלת לכולנו שהתקופה הזו תחלוף במהרה ונוכל לחזור לשגרה בריאה.
ואם יש לכן שאלה או שתרצו לקבל הכוונה בנושא מסוים, צרו קשר. אשמח להיות שם עבורכן.

*הטקסט כתוב בלשון נקבה, אבל פונה גם לאבות.