שנת לימודים חדשה, התחלה חדשה

אולי זה לא מרגיש ככה, אבל עברנו כבר את קו החצי של החופש הגדול ואנחנו קרובים לתחילתה של שנת הלימודים. עבור חלק מהילדים/ות שלנו, זו תהיה שנה של התחלה חדשה בגן או בבית ספר.   

וכאילו זה לא מספיק כדי להכניס חששות והתרגשות, יש גם את הקורונה שעדיין איתנו, ואיתה חוסר הודאות והדאגות שנראה שלא ממש עזבו אותנו מאז שהיא נכנסה לחיינו.

אז הנה כמה עצות שיכולות לעזור לך להכיל את כל מה שקורה ולעזור לילדים/ות שלך להגיע מוכנים יותר לתחילת שנת הלימודים:

 

מה ששלך, שלך – חלק מהחששות הם שלך רק שלך. וכשזה המצב, צריך לקחת נשימה עמוקה ולהבין שמה שאת/ה חושב/ת ומרגיש/ה הוא לאו דווקא זהה למה שעובר על הילד/ה שלך.

במקום להשתמש במשפטים כמו "אני יודעת שזה יכול להיות מלחיץ…", תשאלו איך הוא מרגיש, מה מעניין אותה לדעת. ובאופן כללי, חשוב לא "לחפור" יותר מדי על הנושא.

בכל מקרה, כשהם מביעים רגש כלשהו, תנו לו לגיטימציה. הם זקוקים לדעת שמה שהם מרגישים הוא טבעי וניתן להתמודד עם הרגשות הללו.  

 

להימנע מהשוואות – בדרך כלל, כשאנחנו עסוקים בהשוואות אנחנו רואים את המקומות שהם "פחות" ומפספסים את המקומות שהם בדיוק כמו שצריך. לא צריך להיכנס ללחץ, אם ילד אחר בגן החדש מגיע עם שלושה חברים והילד שלך בלי אף אחד. גם לא צריך להילחץ אם הבת שלך לא מכירה את האלף-בית, אבל יש כבר מי שהתחילו ללמוד לכתוב.

בסופו של דבר, הילדים/ות יכירו חברים/ות חדשים/ות וילמדו את האלף-בית.

אם מעניין אותם להגיע למפגש חברתי לפני תחילת השנה, בהחלט אפשר. אם לא, כדאי לא להלחיץ.

אם מעניין אותן ללמוד אותיות לפני תחילת השנה, בהחלט אפשר. אם לא, כדאי לא להלחיץ.

התקופה הזו יכולה להיות תקופה מאתגרת רגשית עבור הילד/ה שלך, חשוב לתת לו/ה את המרחב המתאים להתמודדות ולהימנע ממצבים שמצריכים ממנו/ה התמודדות רגשית נוספת.

 

להתמקד במה שיש – לא תמיד יש לנו את כל המידע לפני שהשנה מתחילה. אבל לרוב נדע לפחות חלק מהדברים ועליהם כדאי שנשים את הזרקור.

למשל, עד עכשיו הגן היה במרחק נסיעה ועכשיו ביה"ס במרחק הליכה – איזה כיף שנוכל ללכת ברגל.

הילד שלנו אוהב לטייל ובבית הספר יש שיעורי טבע ביער שליד – איזה כיף שתוכל להיות בטבע בזמן הלימודים.

מתן תשומת לב לידוע ולחיובי מאפשר לנו לחזק את תחושת הביטחון של הילד/ה.

 

לסמוך על הילד/ה שלך – אפילו בגילם/ן הצעיר, לרובם/ן יש כבר ניסיון בפרידה מאיתנו ובהתחלות חדשות. הם כבר נפרדו ממך במשפחתון, וביום הראשון בגן שהם היו בו. הם כבר היו במקומות שלא הכירו אף אחד, והצליחו להתחבר עם ילדים אחרים שהיו שם.

גם אם ההתחלה יכולה להיות קצת מאתגרת, בסופו של דבר, רוב הסיכויים שהם/ן יסתדרו ויתאקלמו.

רצוי גם לעודד אותם ולעזור להם לראות את היכולות שלהם. כך הם ילמדו לעודד את עצמם ברגעים מאתגרים ולהאמין בכוחות שלהם להתמודד איתם.

 

חזקו את העצמאות והאחריות שלו/ה – המעבר מגן לביה"ס כולל בתוכו גם קבלת עצמאות ואחריות גדולות יותר. החופש הגדול הוא זמן מצוין לחזק את היכולות האלו אצל הילד/ה שלך.

אתם נוסעים לטיול? הולכים לפיקניק? בקשו מהילדים/ות להכין ולארוז את הבגדים/משחקים שירצו לקחת איתם/ן.

הציעו להם/ן לצייר רשימה או לכתוב ביחד את הדברים, ואז ארגנו יחדיו את התיק. עברו יחדיו על הרשימה ובדקו שלא שכחתם כלום.

זה גם זמן טוב להתחיל לחשוב על דרכים שיעזרו לו/ה ולך בהתארגנות הבוקר. נסה/י לאפשר לו/ה לעשות זאת בצורה עצמאית ככל האפשר ועודד/י אותו/ה על היכולות שלו/ה.

 

ואחרי כל זה חשוב לזכור – בגנים ובבתי הספר מחכים אנשי ונשות מקצוע, שיודעים ומכירים את האתגר שבתקופה הנוכחית וערוכים לסייע ככל הניתן לילדים ולילדות שלנו להתחיל את השנה באופן הטוב ביותר שאפשר.

מאחלת לכולנו – הורים, אנשי ונשות חינוך, ילדים וילדות – שתהיה שנה מהנה, נעימה ובריאה.