״איך לדבר עם הילדים/ות על יום הזיכרון״

בכל שנה, יום הזיכרון נושא עימו כאב רב עבור כל אחד ואחת מאיתנו.
יום הזיכרון הקרוב מביא איתו תחושות קשות מתמיד, שכן אנחנו בעיצומה של מלחמה, שגבתה ועדיין גובה מחיר יקר ממספר גדול של משפחות.

 

הילדים והילדות שלנו מרגישים אותנו ועד כמה שהיינו רוצות שזה יהיה אחרת, אין טעם לנסות ולהסתיר. חשוב שניתן ליום הזיכרון את המקום הנכון, כדי לא להשאיר עם הצפה רגשית שאין לה מענה.

 

אם הילדים/ות שואלים על יום הזיכרון, חשוב שניתן להם מענה ובמקביל גם נחזק אותם על היכולת להכיל ולהתמודד עם המחשבות והתחושות הלא-נעימות.

הנה כמה נקודות חשובות לתשומת לבכן:

  • דאגו להכנה מוקדמת לגבי הצפירה: חשוב להכין אותם לכך ששוב צפויה להישמע צפירה ובדיוק כמו שהיה ביום הזיכרון לשואה, מדובר בצפירה ולא באזעקה, ואין צורך ללכת למרחב מוגן. היות והפעם צפויה צפירה בשעות הערב, במידה והצפירה צפויה בשעת ההשכבה כדאי להיות ליד הילד/ה בזמן הצפירה ואז להשכיב לישון.
  • הימנעו מחשיפה לתכנים שאינם תואמי גיל: לילדים/ות אין את היכולת הקוגניטיבית שיש למבוגרים לעבד מידע לגבי אובדן ומוות. כשהילדים/ות לידינו עדיף שהטלויזיה והרדיו יהיו כבויים, כדי שהמידע שמועבר אליהם יהיה אכן תואם גיל ובשפה מותאמת.
  • התייחסו לנלמד במסגרות החינוכיות: שאלו את הילדים/ות מה הם למדו בגן או בבית הספר. אפשר גם לבדוק איתם אם זה היה מעניין ואם יש להם שאלות לגבי הנושא.
  • עזרו לילדים/ות לראות את הטוב והמאחד: לצד המחיר הכבד, אנחנו אומרים תודה לחיילים/ות ולאנשי ונשות כוחות הביטחון ששומרים עלינו ומגינים עלינו. בזכותם אנחנו בטוחים/ות.
  • תנו להם/ן מרחב להרגיש ולהתנהג – לכל אחד מהילדים והילדות שלנו יש את הדרך שלו/ה להרגיש ולהתמודד עם עצב ופחד. מטבעם, הם אוהבים ליהנות ולשחק, ועבורם/ן יום הזיכרון אינו שונה בהכרח מימים אחרים. גלו פתיחות והבנה לגבי הדרך שלהם/ן.


בתקווה לימים שקטים ובשורות טובות