קשה להתארגן בבוקר? טיפים להתארגנות נעימה עם הילדים

הבוקר מתחיל בוויכוחים ומריבות? כשסופסוף אתם/ן מצליחים/ות לצאת מהבית, ההרגשה היא ששרדתם/ן עכשיו סופת הוריקן?

זה לא חייב להיות ככה. עם התנהלות שונה, אפשר לגרום לכל בוקר להיראות ולהרגיש טוב יותר. הנה כמה טיפים שיכולים לעזור בהתמודדות עם התארגנות הבוקר:

לזכור שהלחץ הוא אצלנו – אנחנו מודעים לזמנים, לפקקים, לצורך להגיע לזמן למסגרת ולעבודה. הילדים שלנו לא. הם מודעים לכיף של לשחק עוד קצת בבית, להתפנק במיטה של ההורים…

חשוב שנסביר להם למה צריך לצאת מהבית בזמן ונציג להם את הרווח שלהם מהתארגנות זריזה נעימה (לדוגמא, עוד זמן בגן ביחד, זמן משחק עם החברים, זמן לשמוע מהתחלה ועד הסוף שיר שהם אוהבים).

לארגן מראש כל מה שאפשר – ללבוש לשינה את הבגדים שאיתם הולכים למסגרת למחרת או לבחור אותם בערב שלפני ולהניח אותם ליד המיטה; לסדר את התיק; להחליט מה לוקחים לאכול. ככה נוכל להפחית את עומס המשימות של הבוקר.

להעביר חלק מהאחריות לילד/ה – לשבת בזמן רגוע עם הילדים ולהפוך את התארגנות הבוקר למשימה משפחתית. לכל אחד ואחת יש אחריות ולאו דווקא רק על עצמו.

אם, למשל, יש לנו ילד שמתעורר בדרך כלל בקלות בבוקר ואין לו בעיה להתארגן בזמן, אפשר לרתום אותו לעזור, למשל, לנעול נעליים לאחותו הצעירה, או לדאוג שהמפתחות של האוטו יהיו ליד התיק של אבא/אמא.

לילדים הצעירים יותר אפשר גם להכין טבלה עם המשימות שלהם והם יכולים גם להוסיף בבוקר מדבקה על כל משימה שהשלימו.

ללכת לישון בזמן –  שינה חשובה עבור כולנו והיא יכולה להשפיע על מצב הרוח, יכולת הריכוז ועוד. אחת הסיבות לקשיים בבוקר יכולה להיות מחסור בשעות שינה. האחריות שלנו כהורים היא לדאוג שילדינו יישנו מספיק שעות בלילה, כחלק מהתפקיד שלנו לדאוג לבריאותם.

לאפשר לילד/ה לבחור – כאשר אנחנו מאפשרים לילדים שלנו לבחור, אנחנו מעניקים להם תחושת שליטה על עצמם והקשבה לרצונות שלהם, וכשזו ההרגשה שלהם יש פחות מאבקי כוח ויותר שיתוף פעולה.

הבחירה יכולה להיות לגבי הלבוש, האוכל, סדר ההתארגנות בבוקר. חשוב לתת לילד/ה בחירה בין אפשרויות שהן מקובלות עלינו.

ארוחת בוקר – יש ילדים שמתעוררים וזקוקים מיד למשהו לאכול ויש ילדים שלא רעבים. אם הילד שלכם מתעורר וזקוק לאוכל כדי להתחיל לתפקד, חשוב לקחת את זה בחשבון ולשלב מראש זמן בשביל זה. אם הרעב מגיע בשלב מאוחר יותר, אפשר לארגן משהו שניתן לאכול בדרך לגן.

התחלות ושינויים דורשים לרוב זמן הסתגלות. יכול להיות שבהתחלה דברים ילכו טוב ואז יהיה בוקר אחד שבו דברים ישתבשו ונרגיש שהייאוש/כעס משתלט עלינו ושכל מה שהצלחנו לבנות, נהרס.

זה הרגע שנצטרך להזכיר לעצמנו שלכל אחד ואחת מאיתנו יכולים להיות בקרים לא קלים. חשוב שבאותו בוקר נדע להיפרד מהילד/ה שלנו בצורה נעימה, כדי שהמשך היום יוכל להיות שקט ורגוע יותר (עבורו/ה ועבורנו).

אחה"צ או בערב, בזמן רגוע, נשתף ששמנו לב שהבוקר היה יותר קשה להתארגן ושאנחנו סומכים על עצמנו ועליו/ה שמחר יהיה טוב יותר. אפשר גם לחשוב ביחד מה יכול לעזור להצליח יותר בהתארגנות למחרת בבוקר.

מאחלת לכולנו בקרים רגועים ונעימים.