להיות אח של...

כשיש בבית ילד/ה עם חרדה חברתית, זה לא משפיע רק עליו או על מערכת היחסים שלו עם ההורים, אלא על המשפחה כולה.

הפוסט הזה מוקדש לאחים/ות ומזמין אתכם/ן לעצור לרגע ולהביט עליהם. לנסות להבין איך הם מרגישים. מה הם חווים. ואיך אתם ההורים יכולים לעזור להם.

איך הם/ן מרגישים/ות?
בדיוק כמו לכולנו, גם לאחים לילדים עם חרדה חברתית יש תקופות טובות יותר ותקופות טובות פחות.
זה יבוא לידי ביטוי בכך שקשת הרגשות שלהם יכולה להשתנת מה שנכון היום, לא דווקא יהיה נכון מחר. ומה שיהיה נכון מחר, לאו דווקא יהיה נכון מחרתיים.

אח לילד עם חרדה חברתית יכול להרגיש שאחיו מקבל את כל תשומת הלב והדאגה של ההורים. שחלוקת האחריות בבית היא לא הוגנת.
הוא יכול להרגיש אשמה, על כך שהוא מסתדר מצוין בחברה ומוקף בהרבה חברים, אבל לאחיו יש קושי.
הא יכול להרגיש תסכול על כך שמצופה ממנו להיות נחמד יותר מהרגיל לאורחים, כדי "לחפות" על החיסרון של אחיו.

מה יכול להשפיע על המחשבות והרגשות של האחים/ות?

  • גיל – ככל שהאח צעיר יותר, כך הוא עשוי להתקשות יותר להבין מה זו חרדה חברתית ולמה אחיו מתנהג כפי שהוא מתנהג. ככל שהאח בוגר יותר, כך הא יכול להבין טוב יותר, לשאול שאלות, לתקשר מחשבות ורגשות.
  • חומרת החרדה – ככל שרף החרדה גבוה יותר, כך גם האתגרים שהיא מביאה איתה, לא רק עבור המתמודד/ת, אלא גם עבור האח/ות.

איך אנחנו ההורים יכולים לעזור?
קודם כל, לראות את כל הילדים/ות שלנו. להתעניין בהם.

  • לאפשר להם ולעודד אותם לחיות את חייהם – העובדה שיש אח המתמודד עם חרדה חברתית, לא אומרת שהאחים שלו לא יכולים/צריכים להזמין חברים הביתה. הם זקקים לחיבור החברתי הזה וצריך לאפשר אותו, תוך הבנה מתי ואיך נוח לעשות זאת.
  • לבלות זמן איכות איתם – אין ספק שברגע שילד אחד שלנו חוה קושי, הדבר לוקח לא רק מהזמן שלנו, אלא גם מהאנרגיה הנפשית שלנו. אבל, למרות העומס והקושי, חשוב לפנות זמן גם לילדים האחרים. לבלות איתם, לשבת לשיחה, לתת להם את התחושה שגם הם חשובים ואהובים.
  • לשתף ולהסביר – חשוב לתת לאחים הסברים (בהתאם לגילם) לגבי מהי חרדה חברתית ומהם הקשיים שאיתם מתמודד אח שלהם. תנו להם הזדמנות לשאול שאלות, להביע עניין, להציע עזרה.
  • לאפשר להם להיות אחים – כשיש לנו בבית ילד שמתמודד עם קשי מסוים, כמו חרדה חברתית, הנטייה שלנו היא להיות יותר מגוננים. אבל חשוב שניתן לילדים שלנו לנהל את מערכת היחסים שלהם, גם אם היא כוללת מדי פעם ריבים והתפרצויות.

 

לסיום, אין ספק שכהורים העומס עלינו ביומיום הוא גדול, על אחת כמה וכמה כשאנחנו רואים את הילד/ה שלנו מתמודד/ת עם חרדה חברתית. יחד עם זאת, חשוב שנבין שהמצב משפיע על כל אחד ואחת מבני המשפחה ולכן חשוב גם שניתן מקום לכל אחד אחת. כך, המשפחה שלכם/ן תצא מחוזקת מהקושי.