חינוך דמוקרטי - לא ללמוד. להתנסות!

הרישום לכיתות א' מתחיל בימים אלו והורים רבים מתעסקים בשאלה לאיזה בית ספר לרשום את הילד/ה.

ומי שרוצים/ות לרשום את הילד/ה לבית ספר ייחודי, יודעים/ת שההחלטה לא נמצאת לגמרי בידיים שלהם/ן. לרוב, הביקוש לבתי הספר הללו גדול מההיצע והקבלה אליהם תלויה בהגרלה.

 

אני זוכרת את עצמי כשהגיע הזמן לרשום את יותם לבית ספר. הרבה התרגשות, בלבול ודאגה. ניסיון להבין איזו מבין כל מסגרות החינוך היא המסגרת שמתאימה ביותר לתפיסה החינוכית שלנו. ואז להחזיק אצבעות שהוא יתקבל. 

 

מי שמכירה אותי יודעת שהיום אני תומכת נלהבת של החינוך הדמוקרטי. זה לא אומר שמסגרות אחרות הן פחות טובות, זה רק אומר שמסגרות החינוך הדמוקרטיות הן המתאימות ביותר לאופן שבו אנחנו מתנהלים בבית.

ומי שמכירה את התיאוריה של אדלר, לא מופתעת מהחיבור הזה. אדלר מדבר על שוויון ערך, בחירה ועוד ערכים שעומדים בבסיס החינוך הדמוקרטי. 

 

אז כדי לעזור למי שמתלבט/ת אכתוב כאן בזמן הקרוב על בתי ספר דמוקרטיים ועל חינוך דמוקרטי; על הערכים; על העקרונות; על האתגרים ההוריים.

 

חשוב לי להגיד שאת הדברים שאכתוב אני מבססת, בין היתר, על הניסיון שלי כאמא לילדים בחינוך דמוקרטי. אבל יש הבדלים באופן ההתנהלות של בתי הספר הדמוקרטיים ולכן חשוב גם להתעמק בבית הספר שבאזור הרישום שלכם/ן, כדי להבין במדויק כיצד בית הספר פועל. 

 

ההיבט הראשון אליו אתייחס הוא שבבית ספר דמוקרטי לא לומדים דמוקרטיה, אלא חווים דמוקרטיה

 

יעקב הכט, מייסד זרם החינוך הדמוקרטי בישראל, כתב בספרו "החינוך הדמוקרטי": "יש לזכור שהרווח העיקרי שלנו, כאזרחים במשטר דמוקרטי, בא לידי ביטוי לאו דווקא בתהליכים הדמוקרטיים כגון השתתפות בבחירות כל ארבע שנים או שימוש בבית המשפט… למשל, ברגע זה שבו אני יושב וכותב את מחשבותיי ואמונותיי ללא חשש, באות לידי ביטוי זכותי לחירות החשיבה וזכותי לחירות דעה וביטוי".

 

בבית הספר הדמוקרטי הילדים והילדות זוכים למימוש זכויותיהם ברמה היומיומית. הזכות לכבוד, הזכות לחיים וביטחון, הזכות לשוויון, הזכות לחירות הדעה והביטוי ועוד זכויות רבות.

 

מגיל צעיר, לילדים ולילדות ניתנת ההזדמנות היומיומית לחוות ולהתנסות בדמוקרטיה. הם/ן יכולים/ות לבחור מה נכון ומתאים עבורם/ן;  ללמוד שהקול שלהם/ן שווה לקולם של המבוגרים; להבין שלדעות ולרעיונות שלהם/ן יש מקום להישמע ולהתקיים; ללמוד ולהתנסות במשמעות של רצון הרוב; לממש את עקרון כיבוד זכויות האחר; ועוד ועוד. 

 

הזכויות של הילדים/ות לא מתחילות ונגמרות בבית הספר. הן צריכות להתקיים גם בבית של כל אחד ואחת. 

הן, לדוגמא, דורשות מאיתנו ההורים להקשיב ולכבד את הדעה של הילד/ה שלנו, גם כשהיא שונה מדעתנו. 

 

בפוסטים הבאים ארחיב על האופן בו הזכויות באות לידי ביטוי בבתי הספר הדמוקרטיים, על הערכים, ועל הדילמות והאתגרים שהילדים/ות וההורים עשויים להתמודד איתם.